רכיבה בשוליים עם אופנוע

רכיבה בשוליים עם אופנוע

מאת: צביקה פרקש, עו"ד  – 052-4848-555 התמחות ויחס אישי

רכיבה בשול הימני – הבהרות וכללי בטיחות לרוכבי אופנועים

רכיבת אופנועים בשול הימני היא סוגיה מורכבת ומעוררת שאלות בקרב קהילת הרוכבים, במיוחד בשל הבנות לא רשמיות בין רוכבי האופנועים לבין משטרת ישראל. רכיבה בשול נעשית לרוב בזמן עומס תנועה ופקקים, ומאפשרת לרוכבים לעקוף את גודש התנועה ולהמשיך בנסיעה. עם זאת, חשוב להבין כי מדובר בהיתר חלקי בלבד, שכרוך בסיכונים משמעותיים ובמגבלות חוקיות שיש להקפיד עליהן כדי להימנע מתאונות וענישה משפטית.

עקרונות ומושגים בסיסיים

1. הגדרת השול הימני

   השול הוא אזור בצד ימין של הכביש מעבר לקו הצהוב, והוא נועד בעיקר למקרי חירום ולרכבים שנאלצים לעצור בשל תקלות. אין לראות בשול נתיב תנועה חוקי, ולכן יש להקפיד על הרכיבה בו רק בעת גודש תנועה.

2. הבנות מול משטרת ישראל

   בהתאם להבנות שהושגו לפני יותר מעשור, משטרת ישראל לא תאכוף רכיבה על השול הימני בזמן עומס תנועה בלבד, אך חשוב להבין כי לשוטרים יש שיקול דעת והם יכולים לרשום דוח לרוכב שנוסע בשול גם בנסיבות כאלה.

3. מגבלות מהירות 

   יש להקפיד על רכיבה בשול במהירות מתונה, שלא תעלה על 40-50 קמ"ש. הסיבה לכך היא שהשול אינו נתיב תנועה רגיל, ואין בו תשתית מותאמת לרכיבה. רוכבים צריכים להיות ערוכים למקרי חירום, בהם רכב עלול לרדת לשול במפתיע.

4. איסור רכיבה בשול שמאלי 

   רכיבה בשול השמאלי (מעבר לקו הפרדה לבן רצוף) נחשבת לעבירה על החוק ולחציית קו הפרדה רצוף, והיא אינה כלולה בהבנות מול המשטרה. רכיבה בצד שמאל מסוכנת כיוון שהיא אינה נתפסת באופן טבעי על ידי נהגים, שעלולים לסטות שמאלה בלי לשים לב לנוכחות רוכב אופנוע.

 המלצות לרכיבה בטוחה בשול הימני

1. רכיבה בשול רק בעת עומס תנועה 

   רוכבים צריכים לנסוע בשול הימני אך ורק כשהתנועה נמצאת במצב של פקק או גודש כבד. אין לנסוע בשול אם התנועה זורמת, גם אם קצב הנסיעה הוא איטי – למשל במהירות של 60-70 קמ"ש – כיוון שהדבר חושף את הרוכב לקנסות ואף לסיכון בטיחותי.

2. שמירה על ערנות גבוהה 

   מאחר שהשול אינו מיועד לתנועה שוטפת, רוכבים חייבים להיות מוכנים לעצירת חירום. רכב העשוי לעצור בצד בשל תקלה או בלימת פתע יכול להפתיע כל רוכב, ורצוי להימנע ממבטים כועסים או תגובות כלפי נהגים שעצרו בשול. במרבית המקרים, האחריות על תאונה כזו מוטלת על הרוכב.

3. הימנעות מנסיעה על שטחי אי תנועה 

   שטחי אי תנועה המסומנים כתמרור ד-14 או 815 ("זברה") הם אזורים בהם חל איסור מוחלט על נסיעה. רוכבים רבים מקבלים דוחות בשל חיתוך מסוכן של נתיבי האצה או האטה דרך אי תנועה, ולכן חשוב לעזוב את השול הימני בצורה בטוחה לפני שמגיעים לאזור זה.

4. הקפדה על הכללים המשפטיים 

   מערכת המשפט אינה תומכת באופן מלא בהבנות בין המשטרה לרוכבים, וכל תאונה בשול מקרבת את האפשרות לביטול ההבנות. רוכבים צריכים להקפיד לפעול בהתאם לחוק ולהבנות עם המשטרה כדי לשמר את האפשרות לרכב בשול בעת פקקים.

5. כיבוד עבודת המשטרה 

   תפקיד המשטרה הוא לאכוף את החוק ולשמור על בטיחות בדרכים, ואין זה נכון להתייחס בביקורת לעבודה זו. חשוב לזכור כי הרכיבה הבטוחה והקפדה על כללים אלו היא בראש ובראשונה למען שמירת חיי הרוכבים עצמם.

 סיכום

רכיבה בשול הימני היא אפשרות שמסייעת לרוכבים לעקוף גודש תנועה, אך היא כרוכה בהבנה של כללי זהירות ברורים והקפדה על המגבלות החוקיות. עמידה בהנחיות אלו תורמת לשמירה על בטיחות הרוכבים ומפחיתה את הסיכון לתאונות, תוך שמירה על ההבנות מול משטרת ישראל.

חשוב להדגיש כי המפורט בדף זה הוא מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי יחודי לכל מקרה ובכל מקרה יש להיוועץ עם עורך דין.

מומלץ להיוועץ בעורך דין מתמחה בתחום הרלוונטי טרם נקיטת צעדים באופן עצמאי.

עו"ד צביקה פרקש

התמחות ויחס אישי

זאבי פרקש – עורכי דין

מחלקה פלילית/תעבורה – דיני תעבורה – מכון רפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) – תאונות דרכים, נקודות, שלילה מנהלית, נהיגה בשכרות,  טיפול בכל סוגיות התעבורה

מחלקה אזרחית – נזיקין,  ביטוח לאומי, תאונות דרכים, תאונות עבודה, נכויות כללי, יפוי כוח מתמשך, צוואות, צוואות מורכבות.

שיתוף:

תוכן עניינים

מאמרים חדשים

פנו אלינו לקבלת ייעוץ